Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
Вже тривалий час Рівненський окружний адміністративний суд працює в умовах кадрового дефіциту та надмірного навантаження на суддів та працівників апарату суду. З 2017 року з 17 суддів за штатом фактично правосуддя здійснюють 12 суддів.
За січень-травень 2021 року на розгляді у суді перебувало 11928 справ та матеріалів, середньомісячна кількість справ і матеріалів, які надійшли судді - 164. При цьому, за вказаний період у 2020 році на розгляді у суді перебувало 6588 справ та матеріалів, середньомісячна кількість справ і матеріалів, які надійшли судді – 104.
Разом з тим, річне нормативне навантаження на суддю, яке було визначено Радою суддів України, має складати 183 справи.
Отже, з огляду на викладене на цей час у суді склалось непропорційне робоче навантаження на суддів та працівників апарату суду.
Такий обсяг надходжень на одного суддю на місяць неминуче призводить до порушення строків розгляду справ і матеріалів та зростання кількості справ та матеріалів, що перебувають на розгляді суду. Окреслена ситуація, яка склалась, перешкоджає призначенню та проведенню розгляду справ у визначені законом строки.
Частиною 6 статті 19 Закону України «Про судоустрій і статус суддів» визначено, що кількість суддів у суді визначає Державна судова адміністрація України за погодженням з Вищою радою правосуддя з урахуванням судового навантаження та в межах видатків, визначених у Державному бюджеті України на утримання судів та оплату праці суддів.
Разом з тим, зміна кількості суддів у суді у разі різкого збільшення середньомісячного судового навантаження, навіть у випадку оперативного проведення всіх необхідних процедур, не забезпечить призначення суддів на ці посади у короткий час, зважаючи на тривалі процедури конкурсного відбору суддів.
Варто зазначити, що суд вживає всіх можливих заходів для організації належної роботи суду в таких умовах. У зв’язку з чим, на зборах суддів було обговорено підготувати та надіслати звернення до Ради суддів України, Вищої ради правосуддя та Державної судової адміністрації України з пропозиціями, які б могли нормалізувати роботу суду. Зокрема, прискорити завершення кваліфікаційного оцінювання суддів, відрядження суддів з інших судів та збільшення штатної чисельності апарату суду.
Самостійно вплинути на ситуацію, що склалась, або покращити її ані керівництво суду, ані апарат суду не мають можливості.
Рівень навантаження судді є одним з основних факторів, які впливають на роботу суду. Фізичні можливості судді щодо розгляду справ протягом певного проміжку часу є об’єктивними критеріями, які мають відображення у модельному навантаженні на суддю. Перевищення розумного рівня навантаження на суддю створює передумови негативних наслідків для самого судді, у тому числі у формі виникнення підстав для притягнення до дисциплінарної відповідальності через порушення законодавчо визначених строків, а також негативного впливу на стан здоров’я внаслідок фізичного та морального виснаження. Через надмірне навантаження на суддю й учасники судових процесів відчувають його негативні наслідки у виді тривалого розгляду справ, невчасного виготовлення рішень тощо.
Щоденне надходження невідкладних справ та матеріалів, в умовах надмірного навантаження на суддю, а також введення нових вимог у процесуальне законодавство в частині збільшення регламентації судового процесу та обов’язкового фіксування технічними засобами судових засідань при розгляді не лише справ, а й матеріалів, - є тими об’єктивними факторами, що не дозволяють судді забезпечити розгляд справ у строки, визначені законом.
Ураховуючи викладене, просимо з розумінням ставитися до зазначеної проблеми, сподіваючись на те, що уповноважені органи найближчим часом зможуть вжити заходів для заповнення вакантних посад суддів та завершення процедури кваліфікаційного оцінювання суддів.